Home
Over Mij
Taxaties
Contact
Taxatie Foto's
Foto Sessies
Foto's Events
Geschiedenis
Externe Links
Simon-Expertise
Taxaties Klassieke Voertuigen
MG

De naam MG is afkomstig van Morris Garages, een autobedrijf van William Morris uit Oxford Engeland die vanaf 1913 ook zelf auto’s maakte zoals de befaamde Morris Oxford. Tijdens WOI werd er in het bedrijf munitie gemaakt, maar vanaf 1918 werd de productie van auto’s hervat onder de naam Morris Motors. William Morris zelf ging verder met de verkoop en het onderhoud van wagens onder de oude naam Morris Garages. Vanaf 1922 werden hier weer sportieve aanpassingen gedaan aan wagens en vanaf 1924 sierde het nu wereldberoemde achthoekige logo voor het eerst op de “MG 14/28 Four Seater”. In 1929 verhuisde het auto assemblage gedeelte van Morris Garages naar Abingdon en kreeg de naam MG Car Company.

 

Sportwagens.

 

Het MG M-type (8/33) werd in 1929 geïntroduceerd en dit midget (dwerg) tweezitter model redde het merk van de ondergang tijdens de grote depressie in de 30er jaren. Het was een nieuwe sector in de automobiel industrie, een betaalbare sportieve wagen die zowel in wedstrijden alsook dagelijks gebruikt kon worden. Er volgden naast de 4 cilinder J2 (1933-1934) ook nog 6 cilinders zoals de Magnette K1 (1932-1934) en Magna L1/L2 (1933-1934).

Het MG P-type (1934-1936) werd in 1934 geïntroduceerd, het eerste model de PA kreeg een verbeterde 27kW versie van de 847cc 4 cilinder lijnmotor (L4) die ook al in de J2 gebruikt werd. Deze motor was een fraai stukje techniek, met de door een konigsas aangedreven bovenliggende nokkenas (OHC) en dwarsstroom cilinderkop. Via een 4-gang ongesynchroniseerde versnellingsbak en een differentieel werden de achterwielen aangedreven. Vanaf 1935 volgde de PB met 32kW 939cc L4 motor. Van het MG P-type werden ongeveer 2.000 stuks PA en 500 stuks PB gebouwd. Na 1936 volgde nog de TA en TB, totdat WOII in 1939 een einde maakte aan de productie van personenwagens.

De MG-TC (1945-1949) was het model waarmee na WOII de productie van MG sportwagens werd hervat. Qua uiterlijk was de wagen bijna niet te onderscheiden van de vooroorlogse TA en TB, maar hij had wel diverse technische verbeteringen ondergaan. De TC bleef tot 1949 in productie en er werden ongeveer 10.000 exemplaren gebouwd. Het TC model was de eerste MG die in grotere aantallen naar het buitenland werd verkocht en zo de weg opende naar de Amerikaanse markt.

De MG TD (1950-1953) kreeg een 1250cc viercilinder viertakt lijnmotor met kopkleppen (OHV), waterkoeling en dubbele SU carburateurs met oliebadfilter en leverde af fabriek ongeveer 40kW (54 pk) bij 5400 tpm. Dit model werd zeer populair in de VS en van de ongeveer 30.000 gebouwde exemplaren werd meer dan 78% naar de VS geëxporteerd.

De MG TF (1953-1955) kreeg een 1466cc OHV L4 met waterkoeling en dubbele SU carburateurs en deze leverde af fabriek zo'n 46kW (63pk). Leuke details waren de mechanische aandrijving van de toerenteller vanaf de gelijkstroom dynamo. Ook de MG TF werd heel populair in de VS en het zijn dan ook de TC, TD en TF modellen die MG wereldberoemd maakten als sportwagenfabrikant.

De MGA (1955-1959) was een geheel nieuw ontwerp en behalve als roadster ook leverbaar als coupé. De eerste serie, MGA1500 had een 1500cc vier cilinder viertakt lijnmotor (L4) die af fabriek zo'n 50kW leverde. In 1957 was de nieuwprijs voor een dergelijke wagen in Nederland ongeveer € 4.297,- (Hfl 9.250,-). In 1958 werd dit model opgevolgd door de MGA1600 (MkI) met een 58kW 1600cc L4 motor. In 1960 was de nieuwprijs voor een dergelijke wagen in Nederland ongeveer € 4.538,- (Hfl 10.000,-). Tevens werd de MGATwin-Cam leverbaar met een 79kW 1600cc L4 voorzien van dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC). Deze laatste bleef tot 1960 in productie. In 1961 en 1962 werd de verbeterde MGA1600 MkII geleverd met 63kW 1600cc L4. In totaal werden er zo’n 101.081 stuks MGA gebouwd waarvan 58.750 MGA1500 en 31.500 stuks MGA1600 MkI modellen

De MG Midget (1961-1974) was alleen als cabriolet leverbaar en alle modellen kregen een watergekoelde viercilinder lijnmotor (L4) met kopkleppen (OHV). De Midget MkI (1961-1964) kreeg in eerste instantie een 948cc met 34kW (46pk), maar vanaf 1962 werd een 40kW (55pk) motor toegepast. De tweede serie Midget MkII (1964-1966) kreeg een 44kW (59pk) 1098cc en de MkII (1966-1969) en MkIV (1969-1974) een 48kW (65pk) 1.3liter. De midget MkV kreeg naast kunststof bumpers ook een 49kW 1.5 liter motor.

De MGB (1962-1980) was een duurder en krachtiger model, hij was leverbaar als 2 deurs cabriolet en vanaf 1965 ook als GT 2+2 coupé. In 1967 werd de MGB MkII geïntroduceerd, die onder andere een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak en een wisselstroom dynamo kreeg. In 1972 werd onder andere het interieur gemoderniseerd en kreeg de wagen een betere verwarming en zo ontstond de MkIII. In 1974 was in Nederland de nieuwprijs van een MGB MkIII roadster ongeveer € 6.954,- . In 1974 volgde nog de MkIV. Deze MGB's werden allen geleverd met een 70kW 1.8 liter L4 motor. Vanaf 1973 werden van de GT coupé ook ca 2.591 stuks met een Rover 3.5 liter V8 motor gebouwd. Van de MGB roadster zijn er in totaal ongeveer 399.070 en van de GT ongeveer 125.282 gebouwd. De MGB bleef tot 1980 in productie, daarna werd de productie van MG auto's in Abingdon gestaakt.

De MGC (1967-1969) was de zescilinder variant van de MGB en eveneens leverbaar als cabriolet of als 2+2 coupé, hij werd uitgevoerd met een 106kW (145pk) 2.9 liter, 6 cilinder lijnmotor (L6). Er werden ca 9.000 stuks van gebouwd.

De MG RV8 (1993-1996). Begin negentiger jaren wilde Rover het merk MG weer nieuw leven in blazen en ontwikkelde een nieuwe MG Roadster de RV8 die vanaf 1993 op de markt kwam. Hij was voorzien van de betrouwbare Rover V8 motor en luxueuzer en duurder dan al zijn voorgangers. De MG RV8 roadster bleef to 1995 in productie en er zijn in totaal ongeveer 2.000 stuks gebouwd, allemaal rechts gestuurd. In 1994 was de nieuwprijs van een MG RV8 in Nederland ongeveer € 44.017,- .

De MGF (1995-2002) werd voorzien van een Hydragas veersysteem en werd in eerste instantie voorzien van een 1.8 liter L4 16 klepper (16V) middenmotor die de achterwielen aandreef. Er was keuze uit een standaard uitvoering met 87kW of een motor met variabele kleptiming (VVC) en 107kW. De MkII (1999-2002) kreeg naast een facelift ook een 1.6 liter die standaard 85kW en in de Trophy 160 uitvoering 118kW leverde. Vanaf 2000 werd ook een CVT automatische transmissie leverbaar.

De MG TF (2003-2011) was gebaseerd op de MGF maar kreeg een facelift en er waren diverse veranderingen, zo kreeg de wagen schroefveren, een grotere torsiestijfheid en een motor met nieuw aanzuigsysteem en andere nokkenassen.

 

Personenwagens.

 

Naast de befaamde sportwagens bleef MG ook gewone personenwagens bouwen, zoals onder andere de MG KN (1933-1934), de MG VA (1937-1939) en de MG SA/WA (1936-1939). In de vijftiger jaren werd MG opgenomen in de British Motor Corporation (BMC) en werden de beroemde sportwagens MGA, MG Midget en MGB gebouwd maar ook de minder bekende personenwagens MG Magnette (1953-1968) en MG 1100/1300 (1962-1973). In 1980 werd de productie van MG auto's in Abingdon gestaakt, maar vanaf 1982 werd de naam MG weer gebruikt door de Austin Rover Group voor hun getunede en sportieve modellen zoals de MG Metro (1982-1990), de MG Maestro (1983-1991) en de MG Montego (1985-1991). Later werden er ook weer roadsters gebouwd zoals de MG RV8 en de MGF. In 2000 ontstond de MG Rover Group, deze bracht tussen 2001 en 2005, onder de naam MG, weer een aantal sportieve versies uit van bestaande Rover modellen, de MG ZR (Rover 25), de MG ZS (Rover 45) en de MG ZT (Rover 75). Een MG ZS 120 had vanaf januari 2003 in Nederland een nieuwprijs van ongeveer € 21.200,-

MG
HomeOver MijTaxatiesContactTaxatie Foto'sFoto SessiesFoto's EventsGeschiedenisExterne Links