Home
Over Mij
Taxaties
Contact
Taxatie Foto's
Foto Sessies
Foto's Events
Geschiedenis
Externe Links
Simon-Expertise
Taxaties Klassieke Voertuigen
Vespa

Het bedrijf Piaggio werd opgericht in Genua Italië in 1884 en maakte in eerste instantie interieurs voor zeeschepen, maar al snel ook stoom aangedreven machines en vanaf 1908 ook spoorrijtuigen. In WOI werd begonnen met het bouwen van vliegtuigen, het bedrijf was hierin behoorlijk succesvol en ook in WOII bouwde men er bommenwerpers. Tijdens de oorlog was men bij Piaggio al gestart met het bouwen van prototypes voor een eenvoudige tweewielige scooter (MP5/MP6) die ontworpen werd met als voorbeeld de Cushman scooter die de Amerikaanse militairen in grote aantallen hadden meegebracht in 1944. Na de oorlog ontstond er grote behoefte aan dergelijke eenvoudige en goedkope transportmiddelen en in 1946 kwam de eerste 3.2pk 98cc Piaggio scooter op de markt. Vanwege de vorm en het gezoem van de motor werd hij in Italië al snel Vespa (wesp) genoemd. In 1948 werd het model opgevolgd door de Vespa 125.

In 1955 werd de motorinhoud vergroot naar 150cc bij de introductie van de Vespa 150GS (Grand Sport), deze kreeg bovendien grote 10inch wielen en een buddyseat in plaats van de losse zadels. Naast de GS werd, tussen 1957 en 1958, ook de Vespa GL (VGLT1 Gran Luxe) gebouwd, hiervan werden ongeveer 15.600 stuks verkocht. De GL had onder andere twee losse zadels, verchroomde val/bescherm beugels, een afsluitbaar gereedschapskastje, een linker spiegel en een reservewiel.

Vanaf 1957 werd ook weer de populaire 125cc motor gebruikt bij de introductie van de Vespa VNA. De GS bleef het topmodel en kreeg in 1962 zelfs een 160cc machine.

De Vespa VNB serie werd in 1959 geïntroduceerd en werd een van de meest succesvolle 125cc modellen. Hij had 8 inch wielen en haalde met de 4,6pk sterke motor een top van ongeveer 75 kmh. Er werden 6 series gebouwd de VNB1T (1959-1961), de VNB2T (1961), de VNB3T (1961-1962), de VNB4T (1962-1963), de VNB5T (1963-1964) en de VNB6T (1964-1966).

De VNB serie was zeer succesvol en in totaal zijn er zo'n 302.603 stuks verkocht, waaronder 46.090 stuks VNB4T. In 1967 werd het model opgevolgd door de VMA serie die tot 1983 in productie bleef.

De Vespa GL (VLA1T Gran Lusso) werd in 1962 geïntroduceerd en vulde het gat tussen de standaard Vespa en het topmodel GS. Hij kreeg de grotere, 10 inch wielen van de GS en voor het eerst meer rechtere lijnen in het ontwerp zoals een trapeziumvormige koplamp. Hij werd alleen geleverd in de kleur Avorio Bianco (Ivoor Wit). De GL serie (1962-1965) was behoorlijk succesvol en in totaal zijn er zo'n 79.854 stuks verkocht. In 1965 werd hij opgevolgd door de 150 Sprint (VLB) serie die tot 1974 in productie bleef.

De Vespa P serie werd in 1977 geïntroduceerd en het bleek een geliefd model. In eerste instantie was hij leverbaar als P125X, P150X en als P200E met elektronische ontsteking, waarbij de cijfers een aanduiding zijn voor de cilinderinhoud. Hij had 10 inch wielen en haalde afhankelijk van de gebruikte motor een topsnelheid van ongeveer 80 tot 95 kmh. Vanaf modeljaar 1982 werd er ook een 80cc model leverbaar en veranderde de typeaanduiding in PX. In de loop der jaren werden de modellen gemoderniseerd en steeg ook het motorvermogen. De snelste uitvoeringen waren de PX125T5 (1986-1999) en de PX200E GS (1987-1998), beide met een 9W (12pk) motor en een topsnelheid boven de 100kmh.

 

De P(X) serie was zeer succesvol en de PX125 en PX150 zijn in gemoderniseerde vorm nog steeds in productie. De P200E werd gebouwd van 1977 tot 1982 en hiervan werden ongeveer 25.000 stuks verkocht, hij werd opgevolgd door de PX200E die tot 1997 werd geproduceerd.

Vespa
HomeOver MijTaxatiesContactTaxatie Foto'sFoto SessiesFoto's EventsGeschiedenisExterne Links